📢 Har dit barn svært ved bogstaver og lyde? Tidlig indsats er nøglen!

Mange børn har stadig svært ved at genkende bogstaver og koble lyde sammen, selv efter flere måneders læseundervisning i børnehaveklassen og 1. klasse. Dette kan være et tegn på, at barnet har øget risiko for ordblindhed.

Ordblindhed opdages ofte sent, men med risikotesten for ordblindhed kan lærere og forældre få en tidlig indikation af, om et barn har behov for ekstra støtte. Testen er udviklet til børn i børnehaveklassen og 1. klasse og kan hjælpe med at identificere de elever, der har udfordringer med læseindlæring.

Tegn på, at dit barn kan have brug for ekstra hjælp:

✔ Kender ikke bogstaverne ✔ Har svært ved at koble bogstaver og lyde sammen ✔ Har problemer med at høre og skelne lyde i ord

Hvorfor er tidlig indsats vigtig?

Jo tidligere vi opdager og handler på ordblindhed, desto bedre muligheder får barnet for at udvikle sine læsefærdigheder og få en positiv oplevelse med skolen.

Forældre og lærere spiller en central rolle i at identificere og støtte børn med læseudfordringer. Hvis du oplever, at dit barn eller en elev har svært ved at lære bogstaver og lyde, kan risikotesten være et værdifuldt værktøj til at sikre den rette indsats.

Screeningsproceduren består af tre trin

Trin 1: Højtlæsning af ordlister

Det første trin i testproceduren indebærer, at eleven forsøger at læse enkeltord højt. Til dette anvendes Elbros ordlister, som indeholder 30 rigtige ord. Formålet med testen er at vurdere, om eleven har begyndende læsefærdigheder.

  • Hvis eleven ikke kan læse nogen af ordene korrekt, går testproceduren videre til trin 2 for en nærmere undersøgelse.

  • Hvis eleven læser mindst ét ord korrekt, kan testvejlederen vælge at afslutte testproceduren, da dette indikerer, at eleven sandsynligvis ikke er i risiko for alvorlige afkodningsvanskeligheder.

Trin 2: Bogstavbenævnelse

Hvis eleven ikke består trin 1, fortsætter testen med bogstavbenævnelse. Her skal eleven benævne både store og små bogstaver i alfabetet, som præsenteres i en tilfældig rækkefølge. Testvejlederen registrerer antallet af korrekt benævnte bogstaver.

Trin 3: Dynamisk afkodningstest

Hvis en elev ikke består trin 1 eller 2, anbefales det at gennemføre en dynamisk afkodningstest. Denne test tager ca. 15 minutter og består af tre deltest:

  1. Indlæring af et nyt alfabet

  2. Læseindlæring med det nye alfabet

  3. Videre læsning med det nye alfabet

  • Eleven gennemfører først deltest 1 og derefter deltest 2.

  • Deltest 3 anvendes kun, hvis eleven i deltest 2 læser alle fire testord korrekt i to på hinanden følgende runder.

📲 Læs mere om ordblinderisikotesten på Undervisningsministeriets hjemmeside.

Forrige
Forrige

Hvorfor er ordet 'lort' svært for ordblinde børn?

Næste
Næste

📌 3 enkle strategier til at skrive ord, der virker med det samme