






Hjælp dit barn med ordblindhed: Sådan gør kognitive mønstre en forskel
Mange ordblinde elever kæmper med at skabe overblik i en hverdag fyldt med tekster og opgaver. Hos Grib Ordblindheden arbejder jeg med struktur, visuelle overblik og genkendelige mønstre, der gør læring mere tilgængelig – og som giver eleverne ro, selvtillid og bedre deltagelsesmuligheder.

Hjælp dit ordblinde barn med afgangsprøven: Brug Litteraturlisteautomaten til kilder
At lave en korrekt litteraturliste kan være en udfordring – især for ordblinde elever i 9. klasse, hvor det tæller med i afgangsprøven. Heldigvis findes der en gratis og enkel løsning: Litteraturlisteautomaten.dk. På mine kurser lærer eleverne at bruge værktøjet, som gør APA 7-format nemt og overskueligt. En smart genvej, der giver både struktur og selvtillid.

Er ordblindhed en sygdom, et handicap – eller noget helt andet?
"Er ordblindhed en sygdom?"
Nej – det er en medfødt og usynlig udfordring. I dette blogindlæg kan du læse, hvordan børn med ordblindhed oplever læsning, og hvordan vi som voksne kan støtte dem bedst muligt med forståelse, tålmodighed og de rette ord.

Google Lens – en digital støtte til ordblinde elever
Google Lens er et fantastisk gratis værktøj, som kan gøre en stor forskel for ordblinde elever i hverdagen. Med kameraet på en mobil eller tablet kan eleverne få læst tekst op direkte fra fx bøger, skilte eller tavlen – helt uden at skulle skrive noget selv. I dette blogindlæg viser jeg, hvordan Google Lens virker, og hvordan du nemt kan bruge det i undervisningen.

Få styr på de 7 fremstillingsformer – en visuel støtte til ordblinde elever før danskeksamen
Ordblinde elever kan have svært ved at overskue danskprøven – især når det gælder de syv fremstillingsformer. I dette blogindlæg viser jeg, hvordan visuelle skabeloner kan give struktur, ro og styrke elevernes skriveteknik frem mod afgangsprøven.

Hvad betyder det, når mit barn får rød, gul eller grøn i ordblindetesten?
Forstå Ordblindetesten og de tre farver. Få indblik i testens delopgaver og hvordan du som forælder bedst støtter dit barn.

Skriftlig fremstilling for ordblinde elever i 8.-9. klasse – Et intensivt kursus, der gør en forskel
Hvordan hjælper man ordblinde elever i 8.-9. klasse med skriftlig fremstilling – uden at drukne i genrekrav og prøvepres?
I mit nye forløb arbejder vi med visuelle skabeloner, sætningsstartere og selvstændige skriveværktøjer, der gør eleverne klar til prøven i maj – og styrker både faglighed og selvtillid.

Hvordan vi bedst støtter børn med ordblindhed – og hvorfor det blev min mission
Som lærer har jeg set, hvordan børn med ordblindhed alt for ofte bliver misforstået og presset. Grib ordblindheden opstod ud fra et ønske om at skabe tryghed, struktur og forståelse – og give de børn, der har det svært, en reel chance for at blomstre.


Ordblindeforeningen punkterer tre udbredte misforståelser om ordblindhed
Ordblindhed er omgærdet af mange myter – og det kan få alvorlige konsekvenser for dem, der er ramt. I et aktuelt opslag afkræfter Ordblindeforeningen tre af de mest udbredte misforståelser: At bogstaver “hopper rundt”, at ordblindhed skyldes dårligt syn, og at ordblinde er mindre intelligente. Forskning viser, at ordblindhed er en medfødt sproglig udfordring – ikke et spørgsmål om syn eller intelligens.



Når bogstaverne ikke giver mening – min rejse som mor med et barn, der har kæmpet med læsningen
Selv små ord kan føles uoverskuelige, når læsning og stavning er en kamp. Som mor har jeg set mit barn kæmpe med bogstaverne, føle sig frustreret og miste modet. Men jeg har også oplevet, hvordan den rette tilgang kan åbne nye døre. I dette blogindlæg deler jeg vores rejse – fra udfordringer til håb – og hvordan morfemer blev nøglen til at gøre læsning lidt lettere.

Hvorfor er ordet 'lort' svært for ordblinde børn?
Hvorfor er ordet "lort" svært for ordblinde børn?
Selvom "lort" er et kort ord, kan det være udfordrende for ordblinde at læse og stave det korrekt. Lydene smelter sammen, r-lyden kan være svær at identificere, og bogstavkombinationen "rt" kan volde problemer. Derudover ligner ordet mange andre ord som "kort" og "port", hvilket kan føre til forvekslinger.
Dette blogindlæg dykker ned i, hvorfor nogle ord er særligt svære for ordblinde børn – fra småord og konsonantklynger til vokalforskelle og stumme bogstaver. Vi ser også på, hvordan struktur, teknologi og den rette vejledning kan hjælpe børn med ordblindhed til en bedre læseforståelse.