



Skrivsikkert.dk – en ny AI-hjælp til dansk og ordblinde elever
AI værktøj til ordblinde, som hjælpe med grammatik, oversættelser og forstå tekster nemmere. Skrivsikkert.dk er super brugervenligt og nemt at anvende.

Sådan hjælper du dit barn med at få mest muligt ud af læse- og skriveteknologi
Speciale i, hvordan ordblinde børn anvender læse- og skriveteknologi, når de skal skrive enkelte ord. Hvordan understøttes en ordblindevenlig undervisning bedst muligt? I analysen afdækkes, hvilke danskfaglige færdigheder, som ordblinde elever skal kunne for at kunne anvende ordforslag optimalt. Der gives også råd til en mere ordblindevenlig undervisning, fordi det kræver struktureret undervisning direkte målrettet læse- og skriveteknologi.








Hjælp dit barn med ordblindhed: Sådan gør kognitive mønstre en forskel
Mange ordblinde elever kæmper med at skabe overblik i en hverdag fyldt med tekster og opgaver. Hos Grib Ordblindheden arbejder jeg med struktur, visuelle overblik og genkendelige mønstre, der gør læring mere tilgængelig – og som giver eleverne ro, selvtillid og bedre deltagelsesmuligheder.

Hjælp dit ordblinde barn med afgangsprøven: Brug Litteraturlisteautomaten til kilder
At lave en korrekt litteraturliste kan være en udfordring – især for ordblinde elever i 9. klasse, hvor det tæller med i afgangsprøven. Heldigvis findes der en gratis og enkel løsning: Litteraturlisteautomaten.dk. På mine kurser lærer eleverne at bruge værktøjet, som gør APA 7-format nemt og overskueligt. En smart genvej, der giver både struktur og selvtillid.

Er ordblindhed en sygdom, et handicap – eller noget helt andet?
"Er ordblindhed en sygdom?"
Nej – det er en medfødt og usynlig udfordring. I dette blogindlæg kan du læse, hvordan børn med ordblindhed oplever læsning, og hvordan vi som voksne kan støtte dem bedst muligt med forståelse, tålmodighed og de rette ord.

Google Lens – en digital støtte til ordblinde elever
Google Lens er et fantastisk gratis værktøj, som kan gøre en stor forskel for ordblinde elever i hverdagen. Med kameraet på en mobil eller tablet kan eleverne få læst tekst op direkte fra fx bøger, skilte eller tavlen – helt uden at skulle skrive noget selv. I dette blogindlæg viser jeg, hvordan Google Lens virker, og hvordan du nemt kan bruge det i undervisningen.

Få styr på de 7 fremstillingsformer – en visuel støtte til ordblinde elever før danskeksamen
Ordblinde elever kan have svært ved at overskue danskprøven – især når det gælder de syv fremstillingsformer. I dette blogindlæg viser jeg, hvordan visuelle skabeloner kan give struktur, ro og styrke elevernes skriveteknik frem mod afgangsprøven.

Hvad betyder det, når mit barn får rød, gul eller grøn i ordblindetesten?
Forstå Ordblindetesten og de tre farver. Få indblik i testens delopgaver og hvordan du som forælder bedst støtter dit barn.

Skriftlig fremstilling for ordblinde elever i 8.-9. klasse – Et intensivt kursus, der gør en forskel
Hvordan hjælper man ordblinde elever i 8.-9. klasse med skriftlig fremstilling – uden at drukne i genrekrav og prøvepres?
I mit nye forløb arbejder vi med visuelle skabeloner, sætningsstartere og selvstændige skriveværktøjer, der gør eleverne klar til prøven i maj – og styrker både faglighed og selvtillid.

Hvordan vi bedst støtter børn med ordblindhed – og hvorfor det blev min mission
Som lærer har jeg set, hvordan børn med ordblindhed alt for ofte bliver misforstået og presset. Grib ordblindheden opstod ud fra et ønske om at skabe tryghed, struktur og forståelse – og give de børn, der har det svært, en reel chance for at blomstre.