🎥 Portfolio som læringsværktøj

I dag vil jeg dele, hvordan jeg arbejder med portfolio sammen med mine elever – særligt dem, der er ordblinde.

En portfolio er typisk en samling af det, man har arbejdet med i et fag. I billedkunst bruger eleverne fx portfolio til eksamen, hvor de viser deres proces – fra skitse til færdigt produkt.

Men for de elever, jeg underviser, bliver portfolien noget helt særligt.
Den bliver et personligt opslagsværk – og en måde at evaluere og fastholde læring på.

Hver gang en elev lærer noget nyt – en funktion i AppWriter, IntoWords eller en genvejstast – laver de en kort skærmoptagelse, hvor de forklarer og viser, hvordan det bruges.
Det styrker forståelsen, hjælper dem med at huske det senere, og giver mig som underviser et klart billede af, hvad de har lært – og hvor jeg evt. skal hjælpe.

Alle videoerne gemmes i OneDrive eller Google Drev og samles i en enkel præsentation med korte overskrifter og links.
Det er nemt. Og det fungerer.

👉 Måske har du lyst til at prøve det samme med dine elever – eller dit barn?
Start med én enkelt optagelse. Det giver ro, ejerskab og selvtillid.

Se med i video og få inspiration af Silas.

Næste
Næste

Hvordan kan ordblinde elever stå stærkt til prøverne?