Mor, jeg forstår det ikke længere" Når skole bliver svært
I indskolingen skal dit barn lære det mest grundlæggende: Bogstavernes lyde, hvordan man kobler dem sammen til ord, hvordan man tæller og forstår tal. Det er en tid med konkrete færdigheder og en undervisning, der ofte er legende, visuel og meget struktureret. Børn lærer at læse, skrive og regne og det hele foregår på en måde, hvor det meste kan ses og mærkes.
Men noget sker, når barnet når 4. klasse.
Her oplever jeg et markant skifte. Ikke bare fagligt, men også udviklingsmæssigt. Mange børn begynder at forandre sig – både hormonelt og socialt – og det spiller naturligvis ind på deres koncentration, følelser og selvforståelse. Men samtidig sker der også noget i undervisningen, som har stor betydning for, hvordan dit barn trives og lærer.
Hvor indskolingen er præget af konkrete opgaver og færdigheder, bliver mellemtrinnet i højere grad abstrakt. Fagene kræver nu, at barnet ikke kun skal kunne læse – men også kunne forstå, tolke og analysere. Det handler ikke længere kun om, hvad der står, men også om hvad det betyder. I dansk skal børnene læse på, mellem og bag linjerne, og det kræver både sprogforståelse, koncentration og en solid forforståelse.
I matematik begynder opgaverne at indeholde længere tekst og kontekster. Der er færre regnestykker, man bare kan “gå i gang med” – i stedet skal man først forstå hvad det handler om, før man overhovedet kan begynde at regne. For mange børn, især dem med sproglige vanskeligheder eller ordblindhed, kan det blive en stor udfordring, når de ikke længere kan læne sig op ad færdigheder alene.
Det er her, vi som undervisere og voksne omkring barnet virkelig bliver vigtige.
For min erfaring er, at det ikke behøver være så omfattende at hjælpe børnene – men det kræver, at vi tænker os godt om. At vi laver en undervisning, der er struktureret og forudsigelig. At vi hjælper børnene med at skabe forforståelse, så de ved, hvad der forventes af dem. Og ikke mindst, at vi bliver gode til at dekonstrere – altså at dele opgaveformuleringer og tekster op i mindre bidder, så de bliver til at gå til.
Det kræver ikke, at vi ændrer alt – men det kræver, at vi har blik for, hvor meget det abstrakte sprog og de skjulte krav kan spænde ben for børns læring og tro på sig selv.
Særligt for børn med læse- og skrivevanskeligheder eller ordblindhed kan det føles som om, opgaverne pludselig bliver uoverskuelige. Men med små justeringer i undervisningen – tydelige rammer, støtte til forståelsen af opgaver og en opmærksomhed på sproget i alle fag – kan vi gøre en kæmpe forskel. For når børn forstår, hvad de skal, og får redskaberne til at arbejde med det, vokser deres selvtillid og lyst til læring.