Sådan hjælper du dit barn med at få mest muligt ud af læse- og skriveteknologi

Som ordblindekonsulent møder jeg mange børn, der har fået tildelt læse- og skriveteknologi (LST) som AppWriter eller IntoWords. Men ofte ser jeg, at teknologien ikke bliver brugt fuldt ud. Det handler ikke om manglende lyst – men om, at det kræver meget mere, end man tror, at bruge LST rigtigt.

I mit kandidatspeciale på Aarhus Universitet fulgte jeg fire ordblinde elever fra en læseklasse i alderen 10–15 år. Jeg så dem arbejde med teknologien i undervisningen og talte med dem om deres erfaringer. Resultatet bekræftede, hvad jeg ofte oplever i praksis:

Teknologien i sig selv er ikke løsningen – men den kan blive det, hvis barnet lærer at bruge den målrettet.

Tre vigtige indsigter fra min undersøgelse

1. Strategier skal læres – de opstår ikke af sig selv
Eleverne brugte mange funktioner: Ordforslag, oplæsning, morfembrug, auditiv feedback, jokertegn/stjerne, tale-til-tekst m.m. Men alle strategierne krævede undervisning og gentagen træning.

2. Det er en krævende proces
Selv de elever, der mestrede teknologien, skulle kombinere den med viden om stavning, grammatik og fonetik. AppWriter kunne hjælpe – men ikke erstatte sproglig viden.

3. Langsigtet støtte gør forskellen
De børn, der brugte teknologien bedst, havde haft tryg, struktureret støtte over tid. Det gav dem både ro, struktur og mulighed for at arbejde på lige fod med klassekammerater.

Hvad kan du gøre allerede nu?

  • Vær nysgerrig: Bed dit barn vise dig, hvordan det bruger læse- og skriveteknologi.

  • Øv strategierne sammen – også uden for lektierne, fx til fritidsaktiviteter.

  • Tal med skolen om, hvordan I bedst støtter barnet sammen.


Når læse- og skriveteknologi bliver en naturlig del af dit barns hverdag, giver det overskud, selvtillid og lyst til at lære. Det er ikke et “quick fix”, men med tålmodighed, træning og støtte kan teknologien blive en af de største nøgler til, at dit barn trives og lykkes i skolen, også på den lange bane.

Du kan downloade og læse hele mit speciale her


Næste
Næste

Ordblindhed hos piger og drenge – hvorfor bliver flest drenge testet?