đ NĂ„r prĂžveoplĂŠgget virker uoverskueligt: Strategier for ordblinde elever i skriftlig fremstilling
I sidste uge underviste jeg en gruppe 9.-klasseelever, der enten er ordblinde eller har fonologiske vanskeligheder.
Som altid starter jeg med at spĂžrge dem:
âHvad vil I gerne blive bedre til?â
Svaret kom prompte denne gang:
âVi vil gerne have styr pĂ„ retskrivningsprĂžven â og pĂ„ skriftlig fremstilling.â
Det giver sÄ god mening. For mange elever oplever, at det svÊreste ved skriftlig fremstilling faktisk ikke er at skrive selve teksten, men at forstÄ, hvad der stÄr i prÞveoplÊgget.
đ Vi piller prĂžveoplĂŠgget fra hinanden
For at skabe overblik bruger vi en skabelon, der hjĂŠlper eleverne med at se strukturen bag en god tekst.
Sammen undersĂžger vi:
đŠ Hvem er modtager og afsender â og hvad er hensigten med teksten?
đŠ Hvilken fremstillingsform skal bruges?
đŠ Hvordan skal layout og genre se ud?
đŠ Hvilke kilder skal inddrages â og hvordan kan de bruges pĂ„ en meningsfuld mĂ„de?
NĂ„r eleverne arbejder pĂ„ den mĂ„de, begynder de at se sammenhĂŠngen mellem oplĂŠgget, skriveprocessen og vurderingskriterierne. Det giver ro, overblik â og ofte langt bedre resultater đȘ
âïž Hvorfor forarbejdet er sĂ„ vigtigt
Skriftlig fremstilling krÊver et stort overblik, og det fÄr man kun, hvis man virkelig forstÄr, hvad opgaven gÄr ud pÄ.
Derfor er forarbejdet â altsĂ„ det at pille prĂžveoplĂŠgget fra hinanden â helt afgĂžrende. Det er her, eleverne lĂŠrer at tage styring over opgaven i stedet for at fĂžle sig overvĂŠldet.
NÄr de forstÄr formÄlet, genren og kravene, bliver det meget nemmere at gÄ i gang. Og pludselig ser man elever, der plejer at tÞve, begynde at skrive med selvtillid .
âïž Ikke kun til prĂžven â men hele Ă„ret
Selvom vi tager udgangspunkt i afgangsprÞven, er det her faktisk en metode, man med fordel kan bruge hele skoleÄret.
NÄr eleverne igen og igen Þver sig i at pille oplÊg fra hinanden og forstÄ hensigten bag, udvikler de skrivestrategier, der holder langt ud over folkeskolen.
De lĂŠrer at skrive med mening og retning â uanset om det er i dansk, historie eller et projektforlĂžb. Det er altsĂ„ ikke kun en prĂžveforberedelse. Det er strategier for livet. âš
Inspiration til forĂŠldre
Du kan som forĂŠlder stĂžtte dit barn ved at:
đĄ tale om, hvem teksten skal skrives til
đĄ hjĂŠlpe med at formulere tekstens hensigt - skal den f.eks. underholde eller overbevise
đĄ markere nĂžgleord i oplĂŠgget sammen
đĄ finde kilder, der kan bruges i teksten
SmÄ samtaler om formÄl og struktur kan gÞre en stor forskel. NÄr barnet forstÄr, hvorfor og hvordan en tekst skal skrives, bliver det langt lettere at komme i gang og langt sjovere at skrive.