📚 NĂ„r prĂžveoplĂŠgget virker uoverskueligt: Strategier for ordblinde elever i skriftlig fremstilling

I sidste uge underviste jeg en gruppe 9.-klasseelever, der enten er ordblinde eller har fonologiske vanskeligheder.
Som altid starter jeg med at spĂžrge dem:

“Hvad vil I gerne blive bedre til?”

Svaret kom prompte denne gang:

“Vi vil gerne have styr pĂ„ retskrivningsprĂžven – og pĂ„ skriftlig fremstilling.”

Det giver sÄ god mening. For mange elever oplever, at det svÊreste ved skriftlig fremstilling faktisk ikke er at skrive selve teksten, men at forstÄ, hvad der stÄr i prÞveoplÊgget.

🔍 Vi piller prþveoplégget fra hinanden

For at skabe overblik bruger vi en skabelon, der hjĂŠlper eleverne med at se strukturen bag en god tekst.

Sammen undersĂžger vi:


🟩 Hvem er modtager og afsender – og hvad er hensigten med teksten?
🟩 Hvilken fremstillingsform skal bruges?
🟩 Hvordan skal layout og genre se ud?
🟩 Hvilke kilder skal inddrages – og hvordan kan de bruges pĂ„ en meningsfuld mĂ„de?

NĂ„r eleverne arbejder pĂ„ den mĂ„de, begynder de at se sammenhĂŠngen mellem oplĂŠgget, skriveprocessen og vurderingskriterierne. Det giver ro, overblik – og ofte langt bedre resultater đŸ’Ș

✍ Hvorfor forarbejdet er sĂ„ vigtigt

Skriftlig fremstilling krÊver et stort overblik, og det fÄr man kun, hvis man virkelig forstÄr, hvad opgaven gÄr ud pÄ.

Derfor er forarbejdet – altsĂ„ det at pille prĂžveoplĂŠgget fra hinanden – helt afgĂžrende. Det er her, eleverne lĂŠrer at tage styring over opgaven i stedet for at fĂžle sig overvĂŠldet.

NÄr de forstÄr formÄlet, genren og kravene, bliver det meget nemmere at gÄ i gang. Og pludselig ser man elever, der plejer at tÞve, begynde at skrive med selvtillid .

✍ Ikke kun til prĂžven – men hele Ă„ret

Selvom vi tager udgangspunkt i afgangsprÞven, er det her faktisk en metode, man med fordel kan bruge hele skoleÄret.

NÄr eleverne igen og igen Þver sig i at pille oplÊg fra hinanden og forstÄ hensigten bag, udvikler de skrivestrategier, der holder langt ud over folkeskolen.

De lĂŠrer at skrive med mening og retning – uanset om det er i dansk, historie eller et projektforlĂžb. Det er altsĂ„ ikke kun en prĂžveforberedelse. Det er strategier for livet. ✹

Inspiration til forĂŠldre

Du kan som forĂŠlder stĂžtte dit barn ved at:

💡 tale om, hvem teksten skal skrives til
💡 hjélpe med at formulere tekstens hensigt - skal den f.eks. underholde eller overbevise
💡 markere nþgleord i oplégget sammen
💡 finde kilder, der kan bruges i teksten

SmÄ samtaler om formÄl og struktur kan gÞre en stor forskel. NÄr barnet forstÄr, hvorfor og hvordan en tekst skal skrives, bliver det langt lettere at komme i gang og langt sjovere at skrive.

NĂŠste
NĂŠste

Visuel stÞtte for ordblinde bÞrn: SÄdan kan simple tegninger skabe mere ro i hverdagen